Türk
Dil Kurumu “metafor” sözcüğünün kökenini Fransızca “métaphore” sözcüğüne
dayandırmış ve kavram karşılığı olarak “mecaz” kelimesini vermiştir.
Mecaz
sözcüğünü ise “Bir kelimeyi veya kavramı kabul edilenin dışında başka anlamlara
gelecek biçimde kullanma, metafor;
Bir ilgi veya benzetme sonucu gerçek anlamından başka anlamda kullanılan söz”
şeklinde tanımlamıştır.
Tanıma
bakıldığında metafor sözcüğünün bir durum, olgu ya da nesnenin benzetme yoluyla
başka bir şeye benzetilmesi olduğu görülebilir.
Metafor,
tanımlanmış bir benzetimdir (Quale, 2002).
Metafor,
zihin ve anlayışımızı şekillendirir ve dünya algımızı değiştirebilir (Lakoff ve
Johnson, 1980; Richardson ve Matlock, 2007). Lakoff ve Johnson (1980),
Metafor
kavramını, insanların dünyayı ve kendilerini algıları ve her gün deneyim edilen
yerleri ve birbirleriyle nasıl ilişkili olduklarını belirleyen bir kavram
yapılanması olarak tanımlarlar.
Metafor,
herhangi bir şeyin başka bir açıdan anlayış ve yaşayış çeşidini içerir. Hughes,
(2003-2004)
Metaforun,
sadece şair ya da yazarların kullandıkları bir araç değil, günlük konuşmalar ve
iletişim süreçlerinde herkes tarafından kullanılan bir araçtır. Ancak metafor
sadece iletişim aracı olarak değil bizim tarafımızdan oluşturulan anlamlar
olarak düşünülmelidir.
Metafor,
anlamı iletmek için bir ihtiyacın sonucu değildir. Biz anlam oluşturmayız ve
sonra seçilen anlamı iletmek için uygun metaforu seçeriz.
Metafor
ve anlam aynı anda ortaya çıkar. Metafor bilginin sonuçları anlamından çok
devam eden süreç ve algı olarak anlamlandırılmalıdır (Campbell, 2006).
Metafor,
iki farklı kavram arasında bir karşılaştırma yapmaktır. Bu kavramlardan biri
diğer kavramın açıklanmasında anlaşılabilir.
Metaforda
bütün dünya bir sahne, bütün insanlar da sadece birer oyuncudur (Ellis ve
Barkhuizen, 2009; Shakespeare, 2007).
Metafor
herhangi yeni bir şeyi, göstermek veya kanıtlamak değildir; yapabildiğimiz ya
da deneyim edebildiğimiz şeylerde yeni bir ışık yakalayabilmektir.
Öğretim
için bir metafor kullanmak, öğretim yapmanın bir yolu değil, öğretim hakkında
konuşmanın tercih edilen yoludur. Bu yüzden metafor, gizli, özet, roman veya
büyük oranda teorik şeylerin anlaşılması ve ortaya çıkarılmak istenmesi
durumunda kullanılır (Yob, 2003).
Metaforlar
basit bir benzetme ögesi olarak düşünülmemelidir. İnsanlar biliş açısından
incelenmiş ve metaforun bu anlamda merkezi bir rolü olduğu ortaya çıkarılmıştır
(Lakoff ve Johnson, 2005).
Okulu
bir fabrika gibi, öğretim programını ise bir öğretim aracı olarak görmek,
sadece gözlem yapmak değildir. Metafor bir ikna unsurudur ve metaforun gücünün
farkında olmayan biri kolaylıkla kurbanı olabilir (Kliebard, 1982).
Metaforun
iki türlü avantajı vardır:
1.
Anahtar kavramların öğrencilerin farkındalıklarını artırması,
2.Öğretmene
öğrencilerin deneyim ve gelişimlerini profesyonelce yansıtma imkânı sağlar
(Cortazzi ve Jin, 1999).
Tazegül
Demir Atalay, Şule Fırat Durdukoca; Öğretmen Adaylarının Değerlere İlişkin
Metaforları
Ana
Dili Eğitimi Dergisi Journal of Mother Tongue Education Sonbahar, Cilt: 6
Sayı:4 / 2018 Spring, Volume: 6 Issue: 4
http://www.dergipark.org.tr/tr/download/issue-file/14814
Mecaz Hakkında Ayrıntılı Bilgi İçin Bkz.
https://gencalinnotlari.blogspot.com/2015/07/mecaz-mursel.html
.
Metafor ile İlgili Bazı Adresler
.
https://tr.wikipedia.org/wiki/Mecaz
https://www.youtube.com/watch?v=VmhDblTW8FI&ab_channel=321GO
https://www.turkedebiyati.org/metafor/
https://www.mediaclick.com.tr/tr/blog/metafor-nedir
https://www.cokbilgi.com/yazi/metafor-nedir-ozellikleri-ornekleri/
.