15 Ekim 2022 Cumartesi

İlk ve Son Kitabım Kur'an-ı Kerim


  

Benim Gözüm, Sizin Gözünüz, Onların Gözleri

Öğretmenliğim ve yöneticiliğim sırasında arşiv çalışmalarına çok önem vermeme rağmen özel arşiv çalışmalarım istediğim gibi olmamıştır. O kadar ki arşiv terimini bile kullanmadım. Depo diye yazıverdim. Zaman zaman, bilgisayarımdaki depoyu açarım. Bugün de nedense açtım. Gördüm ki seneler geçmesine rağmen bir arpa boyu yol kat edemedik. Tabii son nefesimize kadar umutlarımızı canlı tutacağız. Daha başka bir ifadeyle hiçbir zaman umutsuzluğa kapılmayacağız.

9 yıl önce yazdığım ve bir bloğumda (O blogu da kapatmak zorunda kaldım.)  yayınladığım bir yazıyı ve bir de birkaç fotoğrafı yayınlayacağım. Fotoğrafları okudum okudum yine okudum. Hayat bu, sırrını henüz çözemediğimiz hayat...

Huzuru, refahı, barışı, mutluluğu hak edebilmek için her şeyden önce hayatı, hayatın devamlılığını öğrenmemiz gerekir. Öğrenmek için okumak yetmez...

Bu anda, sebebini bilemiyorum. Kelimelerin sadece içerikleri değil şekilleri bile garip geliyor bana. Öyle ki kelimeler taşıdıkları anlamların ağırlığını taşıyacak gibi değil. Onlar da benim gibi yorgun, mecalsiz. Lütfen onlara benim gözümle bakmayınız. Hiç kimsenin gözüyle de bakmayınız.

Böyle yazdığım için de kusura bakmayınız.

Sabahattin Gencal, Çekmeköy-İstanbul, 15. 10. 2022



İlk ve Son Kitabım Kur'an-ı Kerim

Yaşamım boyunca sayısız kitap okudum. “Bu kitaplardan ne elde ettim?” diye sormayacağım kendi kendime. Bugüne dek aldığımız su ve besinlerden ne elde ettikse kitaplardan da aynısını kazandık. Ne var ki besinler daha çok bedenimizin, kitaplar beynimizin gıdası olmuşlardır. Başka deyişle kitaplar bizim biz olmamıza az çok katkı sağlamışlardır.



İlk okuduğum kitap Kur’an-ı Kerim olmuştur. İlkokuldan önce Mahallemizin camisindeki Kur’an Kursuna gittim. Bu kursta Kuran-ı yüzünden hatim ettim.

Zaman zaman Kuran-ı Kerim mealleri ve tefsirleri de okudum; ancak anlayarak okuduğumu söyleyemem.



Yaş yetmiş iş bitmiş dedikleri bu yaşımda Kuran-ı Kerim’i tekrar ele alıyorum. Sureleri iniş sırasına göre sıralanan Prof. Dr. Yaşar Nuri Öztürk’ün Türkçe’ye çevirdiği Kur’an-ı Kerim’i diğer Meallerle karşılaştırmalı olarak okumaya çalışacağız. Ayrıca internetteki tefsirleri de okuyacağız. Okuduklarımızı paylaşmamızın tefsirle ilgisi yoktur. Tefsir yazmaya gücümüz yetmez; onun için  yalnız öğrenme amacıyla okumaya çalışacağız. Allah bilir ilk ve son okuduğum kitap Kuran-ı Kerim olabilir.

Kuran-ı Kerim’i okumaya başlıyorum.

Okumak en genel anlamda, bir yazımızda (1) da belirttiğimiz üzere  harflerin, rakamların, işaretlerin ve her türlü şeklin değerlendirilmesidir.

Değerlendirme mekanik algı, algı, ezberleme, anlama, öğrenme, fikir üretme… vd. aşamalarda olabilir. Bu tanım uzayı, yıldızları, yer küreyi, dağları, bitki ve hayvanları…vb. okuyabilmeyi de kapsar. Böylesine kapsamlı okumayı bilmiyoruz. Biz sadece Kur’an-ı Kerim ayetlerini okumaya çalışacağız. Ayetlerin nüzül sebeplerini yani arka planını yazmayacağız; önceki ve sonraki ayetlerle sistemli bir biçimde karşılaştırmalar da yapmayacağız; daha doğrusu yapamayacağız.



Ne ilahatçıyız, ne felsefeci, ne de bilim adamı. Açık deyişle Kur’an-ı Kerim’i öğrenmek ve  fikir üretebilmek kapasitesinde değiliz. Onun için, hiç olmazsa Kur’an-ı Kerim’in öğütlerini anlamak  ve inşallah anladığımız üzere amel etmek çabasında olacağız.

Yukarıda da belirttiğim gibi Kur’an-ı Kerim’i tam olarak anlayabilecek donanıma, kapasiteye sahip olmadığımı biliyorum. Buna rağmen emeklerimizin Yunus Emre’nin dediği gibi2 kuru bir emek olmaması için çabalayacağım. Herkesin de çabalaması gerekir; çünkü Mehmet Akif’in3 dediği gibi Kuran okuyup üflemek için gönderilmemiştir.

Kur’an-ı Kerim’i tam kurallarına uygun olarak4,5  okuyamayız belki; ama İnşallah Kur’an-ı Kerim’i anlayıp gereğini yapabiliriz. Başka deyişle Kur’an-ı Kerim’i, küçükken yüzünden hatim ettiğimiz gibi değil anlayarak okumalı ve yaşamalıyız. En önemlisi de karanlıkları aydınlatmak için öğrendiklerimizi paylaşmalıyız. Bu konuda peygamberimiz Hz. Muhammed’in (sav) “Sizin en hayırlınız Kur’an’ı öğrenen ve öğretendir.” (Buhari, Fedailü’l-Kur’an, 21.) buyurmaktadır.6



Gönülden büyük bir istekle Kur’an-ı Kerim Türkçe Mealleri okumaya başlıyorum. Okurken, Kur’an-ı Kerim’in her bakımdan benzersiz ve eşsiz özellikleri olan hidayet  ve kurtuluş rehberi  evrensel bir kitap olduğunu düşünerek okumaya çalışıyorum.

İnşallah düşünme ve araştırma hevesimiz kırılmaz.

Faydalanma ve faydalı olma umuduyla…

Sabahattin Gencal, Başiskele-Kocaeli, 01. 01. 2013

_________________

 

1.       Sabahattin Gencal, Okumayı Öğrenme,

2.      İlim ilim Bilmektir, Antoloji.com

3.      Kuran niçin indirildi?

4.      Prof. Dr. Yaşar Nuri Öztürk, Kutsal Metinleri Nasıl Okumalıyız?

5.      Prof. Dr. İsmail Yakıt, Kur’anda insanın Yaratılışı ve Evrimi

6.   Prof. Dr. Muhammet Şevki Aydın, Kur’an öğretilerinin ahlaki niteliği

 

 Ayrıca Bakınız

 Ahmet Tekin, Kur'an'ı Doğru Anlamanın Altyapısı ve Usulü  

 Osman Keskinoğlu, Kur’an-ı Kerim Bilgileri

Mehmet Rauf Arcaklıoğlu, Kuran-ı Kerimi niçin ve nasıl okumalıyız?

  *   Prof. Dr. Yaşar Nuri Öztürk, Ana Kaynakta Birleşmek


Paylaşmak güzeldir.