6 Nisan 2022 Çarşamba

Başka Bambaşka Bir Yazı

 

Sabahattin Gencal, 1974
"Kello Van'ın Muradiye'sinde

GENÇ OLMAK DA BİR BAŞKAYMIŞ


Yine bir şeyler buldum. Oh be! Maddiyattan söz etmiyoruz her halde. Bildiğiniz gibi o bize küskün ezelden beri. Biz edeb-i yattan( Edep sanatı) söz ediyoruz. Edeb-i yat’ın ne olduğunu bilen veya duyan var mı? İyi, duyan duymayana öğretiverir bizim sözümüz bittikten sonra. Ömür biter söz bitmezmiş. Yanlış söyledim galiba. Doğrusu şöyleymiş: Ömür biter yol bitmez / Yolların yolcusu bitmez / Uzun uzun, kıvrım kıvrım / Şu yollarda çile bitmez. (3 Hürel) Bizim yazıları okumak da başka bir çile. Çile bülbülüm çile / Sesini duyur ele... Evet, artık ne bulduğumu duyuralım. Benim bilmem kaç zamandır yazdıklarımın ne türü olduğunu buldum. Açıklayalım:

Sağ elinizle hayali bir çember çiziniz. Bu çember fikir yazıları çemberi / dairesi olsun. Şimdi sol elinizle fikir yazıları çemberini kesecek bir çember daha çiziniz. Bu çember de sanat yazıları çemberi/dairesidir. Kesişim arasındaki alanı yere paralel çizgilerle tarayınız. İşte bu alan SAF DENEME alanıdır. Daha bitmedi. Şimdi de sol kolunuzla her iki çemberi ve taralı alanı da kesecek biçimde bir çember daha çiziniz. Bu üç çemberin ortak noktasını da dik çizgilerle tarayınız. Yere paralel çizgiler, dik çizgiler derken dörtgenler veya kareler mi oluştu. Bu üçüncü çemberin felsefe çemberi olduğunu da unutmayalım. Oluşan karelere de HAS deneme denir. Bir çember daha çizelim. Üçüncü çemberin karşısına; yanı üçüncü çemberi aşağıda çizmişseniz yukarıdan bir çember daha çizelim. Tabii diğer çemberleri ve taralı alanları es geçmeyen çember olacak bu. Bu çemberin adı da hayat çemberi olsun. Hayat çemberinin çizilmesi sonucu önceki kareli alandan kısa veya uzun bir yeni alan oluştu. Burasını da karalayalım. Evet, şimdi bu alana bir isim bulmak gerek. Biliyor musunuz Saf deneme ve Has denemelerin isim babası da benim. Sahurdan önce, uyku tutmazken bu karalayınız dediğim alana da bir isim buldum. Eminim bilemeyeceksiniz. Merakta bırakmamak için açıklıyorum: SE- BOŞ deneme. İçinizden BOŞ uydu, ya Se nerden çıktı derseniz. Bir özelimi de ifşa edeyim. Rahmetli eşim bana Seboş derdi. Seboşu uygun görmezseniz. İsterseniz HOŞ deneme deyiniz. Ama boş deneme demeyiniz. Ziraaa deneme boşluk kabul etmez.

Bundan sonra Allah izin ederse yazacağım Se-Boş denemelere, sizce HOŞ denemelere. Hep beraber; Hoş gelişler ola... der misiniz? Söz mü?

Sabahattin Gencal,

Çekmeköy-İstanbul, 06. 04. 2022

 

 

 

 

 

Paylaşmak güzeldir.