28 Eylül 2022 Çarşamba

Arkadaşlarım Bana İlâç Gibi Gelir

 

Sabahattin Gencal'ın doğum günü: 28. 09. 2022
Erdoğan Teke, S. Gencal'ın doğum gününde evde olmayacağını bildiği için
hediyesini 27.09. 2022 salı günü saat 14. 55'te  S. Gencal'ın dairesinin kapısında
takdim ediyor.
Selfi çekmesini beceremeyen Sabahattin Gencal
teşekkürlerini sunuyor.

İnsan, Allah’a (cc) sorumluluğu ve hesap vermesi bakımından biricik bir birey olmasına karşın yaşam içinde toplumsal varlıktır.

İnsan, yaşam süreci içinde toplumda birçok birbirinden farklı ve girift ilişkiler ağı içinde olur. Bunlardan biri de arkadaşlık ilişkisidir.

Çocukluluktan yaşlılığa uzanan süreç içinde bin bir çeşit arkadaşlık ve arkadaş grupları vardır. Yine zaman içinde arkadaşlıktan dostluğa ve kardeşliğe uzanan gelişimler oluşur.

Okullarda başta kişisel rehberlik ve gelişim birimleri olmak üzere tüm öğretmenlerimiz, camilerde hocalarımız, iş yerlerinde amirlerimiz vb. arkadaşlığın gereği ve önemi üzerinde durmaktadırlar. Tabii aileler de... Yine psikologlar çocuklukta, ergenlikte, yetişkinlikte vb. arkadaşlık ilişkileri üzerinde durmaktadırlar. Hatta siyasetçiler bile özellikle olumsuzluklar baş gösterdiğinde arkadaşlıktan kardeşlikten dem vurmaktadırlar. Bu konuda bilgi üretmeye çalışanların kaynaklarından biri de Kur’an-ı Kerim ve hadislerdir. Yine bu konuda gözlem ve deneyler, araştırma ve incelemeler oldukça çoktur. Bunlara girmeyeceğiz.

Dıştan başlayarak merkezde sonlanan bir arkadaşlık helezonu çizmiş gibi olduk.

Bu helezonunun merkezine kendimi koyarak arkadaşlık üzerinde, kısaca durmak istiyorum:

Allah’a şükürler olsun ki, bugüne dek birçok değerli arkadaşım olmuştur. Şunu da anti parantez olarak belirteyim: Azlık çokluk göreli bir kavramdır. Bana göre birçok olan başkasına göre çok az olabilir. Evet, öteden beri herkesle çok iyi geçindim, geçinebildim. Ama diğer arkadaşlarıma göre çok az arkadaş edindim. Az ve öz. Allah  (cc) hepsinden razı olsun. Ölenlere Allah’ta rahmet, sağ olanlara sağlık, huzur ve hayırlı uzun ömür dilerim. Arkadaşlarımın çoğu ile maalesef haberleşemiyoruz. Ama haberleştiklerimin seslerini duyunca, inanın onları tanıdığım günlere dönüyor ve öylesine dinçleşiyor, öylesine bir havaya giriyorum. Bu durumu ben açıklayamam. Belki psikolojiyle iştigal edenler açıklayabilir.

Bu muhasebeyi 80.  Doğum yıldönümüm dolayısıyla yapıyorum. Bu doğum yıldönümlerini emperyalistler mi çıkardı bilmiyorum; ama sonuçta onların ekmeğine yağ sürülüyor. Diğer özel olarak icat edilen günlerde olduğu gibi.

Ben nasıl ki arkadaşlarımın doğum günlerini bilmiyorum; tabii onlar da benimkini bilmezler. Yine, ben nasıl ki arkadaşlarımın bütün günlerinin mutlu geçmesini istiyorum; tabii onlar da benim. Bundan eminim, arkadaşların samimiyetlerine, güvenirliliklerine, sevecenliklerine vb. erdemlerine kısaca adam gibi adam olduklarına inanıyorum. Başka türlü olsaydı zaten benimle arkadaş olmazlardı. Öyle ya ben ne sahaların oyuncusuyum, ne kahvelerin. Ne partilerle işim var ne de ne olduğu belirsiz cemaatlerle. Daha sayayım mı? Ne mizahi kültürüm var, ne de hitabetim. Üstelik İslam’da yasak olmasına rağmen elimde olmayarak birazcık da karamsarım. Bütün bunlara rağmen, bu yaşımda, bu keyifsiz halimde benimle arkadaş olanlara minnet borcum var. Kendilerine saygı ve sevgilerimi sunuyorum. Bundan başka sunacak bir şey yok bende. Her zaman her yerde söylerim. Benim en büyük sermayem samimiyetimdir. Yine, Yüce Rabbimize bin şükür küçüklükten beri sevgi ve saygı okyanusunda yüzmem nasip oldu. En büyük dileğim, son nefesimize kadar daima bu okyanus içinde iman ile Kur’an-ı Kerimle yaşayabilmektir.

Değerli arkadaşlarım bu özelliğimi fark etmişlerdir. Bunu değerli arkadaşım Erdoğan Teke Bey’in doğum yıldönümü hediyesinin içindeki yazısından anladım. Ne diyor? “Yeni yaşın geçen yılların kadar güzel geçsin. Nice yıllara...”

Değerli arkadaşım Erdoğan Bey’e ve onun şahsında tüm arkadaşlarıma çok teşekkür ediyorum. Allah (cc) razı olsun.

Erdoğan Teke Bey'in Sabahattin Gencal'a
doğum günü yıldönümü hediyesi ve
güzel günler dilekleri

Erdoğan Bey’e ayrı bir parantez açmak istiyorum. Bu erdemli arkadaşlarımızın meziyetlerini hatırlatacak tek bir kelime bulamıyorum. Ama güzel özelliklerinden birazını olsun hatırlatacak bir kelime aklıma geldi: Centilmen...

Şimdilerde kullanılmayan bu centilmen kelimesini yarım asır önce Bursa Eğitim Enstitüsü'ndeyken öğrendim. Benim nişanlı olduğumu bilmeyen kız arkadaşlarımız benim için, birbirlerine; o bir centilmen derlerdi. Bu kelimeyi sözlük anlamında değil de; günahlarını almayayım, yapılan kurlardan anlamayan anlamında kullandıklarını sanıyorum. Diyeceğim şu: bu kelimenin sözlük anlamını o zaman öğrendim. O ana kadar bilmiyordum. O andan sonra da kullanmadım. Şimdi Erdoğan Bey için kullanıyorum; çünkü o 23 yıl İsviçre’de kaldı. Ülkemizdeki adab-ı muaşeretle, Avrupa inceliğini birleştirmiş ve kendine özgü saygın biri olmuştur.

Centilmen ne demek, TDK’na göre sözlük anlamı nedir? Centilmen kelimesiyle eş ve yakın anlamlı kelimeler şu şekilde sıralanabilir: 1- Nazik 2- Görgülü 3- Efendi 4- Medeni 5- Hatırşinas 6- Edepli

Erdoğan Bey kardeşimiz, evimizin kapısına kadar gelerek doğum günü hediyelerini verdiler. Geçen senelerde de olduğu gibi beni ziyadesiyle memnun ettiler.

Geçen yıllarda da Peygamber Efendimizin hadisini yazmıştım; şimdi de tekrar edeyim: “Hediyeleşiniz ki, birbirinize olan muhabbetiniz ziyadeleşsin!” (Muvattâ, Hüsnü’l-Hulk, 16; Buhârî, el-Edebü’l-Müfret, no: 594; Münâvî, III, 271)

“Muhabbet, 1.sevgi. 2. dostça bir arada oturup konuşma, söyleşi.” anlamındadır. Sosyal medyadaki arkadaşlarımız Erdoğan Beyle her Cuma günü 14.02’de bir mekânda sohbet ettiğimizi bilir. Ek olarak telefonla sohbet ettiğimizi de yazalım.

Erdoğan Bey Kardeşimize açıkça teşekkürlerimi bir kere daha sunuyorum. Kendilerinden Yüce Rabbimiz razı olsun.

Ayrıca şunu ekleyeyim ileri yaşlardaki bu dostluğu yazma konusu yapmamın nedeni, herkese arkadaşlığın önemini hatırlatmak ve daha önemlisi her yaşta arkadaş olunabileceği örneğini göstermektir.

“Ağaç yaşken eğilir.”, bu doğru; ama ağaçların her an çiçek açtıklarını, meyveye durduklarını da unutmayalım.

Özdeyişler sayfasına benim de bir iki satırım olsun:

Arkadaşlarım bana ilâç gibi gelir.

Sabahattin Gencal,

Çekmeköy-İstanbul, 28. 09. 2022

Paylaşmak güzeldir.