Edebî Sanatlar

Anlama
Dayalı Söz Sanatı
Hüsn-i ta'lil (Güzel
Neden Bulma)
Hüsn-i ta'lil, nedeni bilinen bir olay, olgu ya da durumun
gerçek nedenini bir yana bırakıp; onu hoşa gidecek hayalî bir nedenle açıklama
ve anlamlandırma sanatıdır. Her olayı
veya olguyu güzel bir sebebe bağlama sanatıdır.
Hüsn-i talilde gösterilen neden gerçek olmamalı, fakat güzel
olmalıdır. Gösterilen neden gerçek olursa hüsn-i ta’lil yapılmış olmaz. Şair,
dış dünyaya duygularının penceresinden bakar ve bu sanata başvurur, böylece
şiirini, değişik bir hayal dünyası ile zenginleştirir.
Hüsn-i Ta’lil Sanatına Örnekler:
“Gülleri kırmızı olduğu için seviyorum.” dediğimizde hüsn-i
talil yapmış olmayız. Ancak “Güller, yüzünün
renginden utandığı için kızardı.” dediğimizde hüsn-i ta’lil yapmış
oluruz. Çünkü güllerin kırmızı olmasını biz farklı bir nedene bağlamış olduk:
Yüzünün renginden utandığı için güller kızardı.
“Saksıda ruhumun bütün yası var
dizelerinde gonca, açılmamış veya açılmak üzere olan
çiçektir. Goncanın solma nedeni ise genellikle susuz kalmasıdır. Ama şair bu
geçek nedeni dikkate almayıp, goncanın solmasını kendince güzel bir nedene
bağlamıştır: Benim derdimi öğrendiği için gonca soluyor.
« ...hüsn-i talil çeşmesi akar
gönüllere ... »
Faruk Nafiz Çamlıbel
Suyun akması gerçekte eğimle ilgilidir. Fakat şair bu gerçek
nedeni bir kenara bırakıp, onu daha güzel bir hayalî nedene bağlamıştır. Şaire
göre suyun akma sebebi; susuz kalan bir gül bulup, ona su vermektir.
Sirişküm yer komadı cûlara
sahrâ-yı ‘âlemde
şikâyet etmege deryâya oldılar
revân yer yer
Selîkî
(Gözyaşım, ırmaklara âlem ovasında yer bırakmadı./ Irmaklar
şikâyet için deryaya doğru aktı.)
Irmaklar, tabiat kuralları, yerçekimi kuralı gereği
yukarıdan aşağıya doğru, ovalardan denizlere doğru akarlar. Şair, beyitte
hüsn-i ta’lil sanatı yaparak ırmakların okyanusa doğru akmalarını güzel bir
nedene bağlamıştır. Âşığın gözyaşları âlem sahrasını o kadar doldurmuştur ki
ırmaklara akacak yer kalmamıştır. Irmaklar da bu hali şikâyet etmek üzere
okyanusa doğru akmaya başlamışlardır.
‘acebdür bî-sütûn dedükleri bu
kasr-ı eflâke
çıkup göke direk olmışken
âhumdan duhân yer yer
Selîkî
(Ahımın dumanı göklere çıkıp direk olmuşken bu göklerin
kasrına sütunsuz denmesine şaşılır.)
Gökyüzü zaten direksiz bir vaziyette bir kubbe gibi
başımızın üstünde durmaktadır. Fakat şair, felek sarayına sütunsuz denilmesine
şaşırmaktadır. Aslında şairin ahları gökyüzüne yükselmekte ve gök kubbeyi bir
direk gibi tutmaktadır. Şair burada, hüsn-i ta’lil sanatı ile gök kubbenin hava
durmasının sebebi olarak kendi ahlarının ona direk görevi görmesini
göstermektedir.
Hüsn-i talil’de de tecâhül-i arif’te olduğu gibi gerçek bir
nedeni bilmezlikten gelme gibi bir durum vardır. Hüsn-i talil’i, tecâhül-i ariften ayıran yön, gerçek bir olayın hayali
nedene bağlanmasıdır.
“Güzel şeyler düşünelim diye
yemyeşil oldu ağaçlar.” cümlesinde; ilkbaharda doğanın uyanması,
ağaçların yapraklanması gibi gerçek bir olay, hayali bir nedenle açıklanmış.
Leyla gelin oldu, Mecnun
mezarda,
Bir susuz yolcu yok şimdi
dağlarda;
Ateşten kızaran bir gül arar da,
Gezer bağdan bağa çoban çeşmesi.
Üçüncü ve dördüncü dizelerde çoban çeşmesinin gezmesinin
nedeni, gerçek sebebi dışında, kırmızı bir gül aramasına bağlanarak hüsn-i
ta’lil sanatı yapılmıştır.
1. Kendi
hüsnünden utanmış da kızarmış yanağı
Yüzün örtüp kapamış saçları baştan aşağı
Bu dizelerde yer
verilen sanat aşağıdakilerden hangisidir?
A) Hüsnütalil
B) Tezat
C) Tevriye
D) Cinas
E) Mecazımürsel
*
2. Aşağıdakilerden hangisi mecaz anlama dayalı bir söz sanatı değildir?
2. Aşağıdakilerden hangisi mecaz anlama dayalı bir söz sanatı değildir?
A) Ad Aktarması
B) Kinaye
C) Sehl-i Mümteni
D) Hüsn-i Talil
E) İntak
*
3.I. Hasret çeken gönüller kuşatmış ocağı.
3.I. Hasret çeken gönüller kuşatmış ocağı.
II. Kan tükürsün adını candan anan dudaklar
III.Sana benim gözümle bakan gözler kör olsun.
3.Yukarıda numaralanmış
örneklerde altı çizili kelimelerde görülen söz sanatı aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Mecaz-ı Mürsel
B) Hüsn-i Talil
C) Teşhis
D) Tenasüp
E) Açık İstiare
*
4. Aşağıdaki dizelerden hangisinde “hüsn-i talil ” sanatı vardır?
4. Aşağıdaki dizelerden hangisinde “hüsn-i talil ” sanatı vardır?
A) Sevdiğin vefasız çıktı dediler
Kalbin bir mabetti yıktı dediler
B) Dertliyim, yalnızım, şu gönlüm kırık
İçimde sönmeyen bir kor ayrılık.
C) Sevgine güvenim yıkıldı gitti
Sen böyle istedin bu masal bitti
D) Hâlâ o günleri anar mısın sen,
Ağlasam benimle ağlar mısın sen?
E) Baharla gelirsen kuşlar ötecek
Haberler yolladım güneş gülecek
*
5. Aşağıdaki dizelerden hangisinde hüsn-i talil sanatı vardır?
A) Mesut olmuş görmek isterdim hepinizi
B) Güllerle doldu, seni gülerken gördü de dağlar
C) Meğer duyacakmışım bir sabah öldüğünü
D) Büyüyor gökten inip toprağa yaklaştıkça
E) Kahkahası bir bülbül nağmesini andırır
*
6. Doğal bir olayın gerçek nedeninin dışında hoşa gidecek başka bir nedene bağlanmasına hüsn-i talil sanatı denir.
Aşağıdaki dizelerden hangisinde bu sanatın örneği vardır?
A) Seni görmüş deli gönlüm, yanmış seni sevmiş
B) Bir türküdür yakmış bülbül, güller açıvermiş
C) Ayrılan yolun sonunda dudaklarda bir ah olur
D) Gönlümün akşamında güneş sensiz doğmuyor.
E) Döndü Mecnun’a gönül, her gece Leyla diyerek
*
7. Bir eylül akşamı kaybetmiştim annemi
Eylül yaşlı gözleriyle paylaşmıştı derdimi
Eylül yaşlı gözleriyle paylaşmıştı derdimi
Bu dizelerde şair, eylül yağmurunun, annesinin acısını paylaşmak için yağdığını söyleyerek yağmurun yağmasını başka bir nedene bağlamıştır.
Bu şekilde yapılan sanat aşağıdakilerden hangisidir?
A) Tecahül-i arif
B) Hüsn-i ta'lil
C) Kapalı istiare
D) Temsili istiare
E) Mecaz-ı mürsel
B) Hüsn-i ta'lil
C) Kapalı istiare
D) Temsili istiare
E) Mecaz-ı mürsel
*
8. Avazeyi bu aleme Davud gibi
sal
Baki kalan bu kubbede hoş bir sada imiş
Yukarıdaki beyitte aşağıdaki
söz sanatlarından hangisi yoktur?
A)
Telmih
B) Teşbih
C) Hüsn-ü
Talil
D) Tevriye
E) Açık istiare
*
9. Yasemin
saçlarını öpsün diyerek
Bak tarak kaç dilim olmuş kanıyor
Yukarıdaki dizelerde
bulunan söz sanatı aşağıdakilerden hangisinde vardır?
A) Haziranda kiraz
dalı, çocuklar uzansın diye Yere doğru eğilir.
B) Sihirdir
şüphesiz bütün bu şeyler Bakışın zihnimi perişan eyler
C) Sen raksına
dalarken için titrer derinden Çiçekli bir sahnede beyaz bir kelebeğin
D) Geçmiş günü
beyhude yere yad etme Bir gelmemiş can için de feryad etme
E) Bahar erdi yine
düştü letafet gülistan üzre
Yine oldu zeminin lütfü galip asman üzre
*
10. Dünya bir sema tutturmuş gidiyor.
Yukarıdaki dizede dünyanın dönmesi sema yapma
isteğine bağlanmış. Bu şekilde oluşan söz sanatı aşağıdakilerden; hangisidir?
A)
Teşhis
B) Kinaye
C)
Teşbih
D) Hüsn-ü Talil
E) İstiare
*
11. Bülbül güle aşkını verdi
Gül, bülbüle ihanet etti
Batırınca iğnesini bülbüle
Bülbül kanından ona renk verdi
Gül, bülbüle ihanet etti
Batırınca iğnesini bülbüle
Bülbül kanından ona renk verdi
Bu dörtlükte en
belirgin söz sanatı aşağıdakilerden hangisidir?
A)
Tenasüp
B) Teşhis
C)
Telmih
D) Hüsn-ü Talil
E) İrsal—i Mesel
*
12.
Aşağıdaki dizelerin hangisinde hüsn-ü talil voktur?
A) Birçok giden memnun ki yerinden
Çok seneler geçti dönen yok seferinden
B) Bir an önce görünsün diye Akdeniz
Toroslarda ağaçlar hep bodur kalır.
C) Gölgesi bile o şaha aşık olmuş da
Onun peşi sıra gider durur.
D) Ne zaman seni düşünsem Bir ceylan
su içmeye iner
E) Sana dar gelmeyecek makberi
kimler kazsın
Gömelim gel seni, tarihe desem sığmazsın
Gömelim gel seni, tarihe desem sığmazsın
*
Cevap anahtarı: 1.A,2.D,3.B, 4.E, 5.B, 6.B,7. B, 8.C, 9.A, 10. D,
11. D, 12. E,
11. D, 12. E,
=================
Kaynaklar:
http://www.sosyalarastirmalar.com/cilt6/cilt6sayi27_pdf/bayram_omer.pdf
http://www.hatayinstari.com/egitim-dunyasi/husnu-talil-sanati-nedir-ornekli-anlatim.html
http://www.edebiyatogretmeni.org/husn-i-talil-guzel-neden-bulma/
http://www.cokbilgi.com/yazi/husn-i-talil-guzel-neden-bulma-sanati/
https://tr.wikipedia.org/wiki/H%C3%BCsn-i_ta%27lil
